Suchou cestou! S tímto heslem startuje 12. ročník kampaně Suchej únor, která je v Česku zapotřebí, neboť pití je náš národní sport. Podle českých dat je u nás přes 1 milion lidí za hranou rizikového pití.
Průměrný Čech vypil v roce 2022 podle údajů Českého statistického úřadu 143 litrů piva, téměř 20 litrů vína a 7 litrů lihovin. Česko patří ve spotřebě alkoholu spolu s Litvou a Moldavskem do evropské TOP trojky. Abstinentů nebo těch, kdo pijí jen mírně, je přitom v populaci necelá třetina. Lidí, kterým hrozí vysoké riziko závislosti, 17-19 %. Při pohledu do minulosti sice spotřeba alkoholu na jednotlivce klesá, ale počet těch, kteří po láhvi sáhnou denně, je ve společnosti stále 10 %. Ale každá sranda něco stojí. Společenské náklady související s nadměrnou spotřebou alkoholu jsou vyčísleny na 56 miliard.
Cílem je pozitivní osvěta o tématu a osobní zkušenost každého z nás – dát si od alkoholu na chvíli pauzu. To nám totiž dokáže udělat dost dobře fyzicky i psychicky. Suchej únor loni drželo více než 900 tisíc lidí, z toho 56 % s alkoholem zvolnila i po konci února.
I v našich službách se občas potkáme s klienty, kteří osobně nebo ve svém okolí řeší problém s alkoholem. Postoj naší společnosti k alkoholu je dlouhodobě benevolentní, a to i když jsou známé negativní zdravotní dopady při nadměrném pití. Akce „Suchej únor“ nám proto přijde sympatická a mohla by pomoci k větší osvětě.
Díky kampani ve společnosti víc a víc rezonuje otázka: Proč vlastně pijeme? Šest lidí z deseti má ve své blízkosti někoho, kdo v souboji s alkoholem tahá za kratší konec. „Sucháčem“ tak promlouváme k sobě, ale i k lidem okolo nás. „Ovládáme my alkohol, nebo alkohol ovládá nás?″
Zkuste si udělat Test nezávislosti a třeba přijmete výzvu na suchou únorovou cestu.
Mgr. Milan Štorek
terapeut KC Chrudim