Podpořte nás Navigace Search Facebook

Trénujte s námi pozitivní myšlení proti depresím a stresu

/ Aktuality / Centrum J. J. Pestalozziho

Věděli jste, že to, zda budete myslet optimisticky nebo pesimisticky, není dáno vrozeně?

Byť se to tak nemusí mnohdy zdát, ale jedná se o náš naučený způsob myšlení. Je tedy na nás, zda na situace v našem životě budeme nahlížet jako na způsob, jak se někam posunout, nebo naopak. Optimistické smýšlení nám nicméně dává daleko více možností, jak problémy či výzvy řešit. Nezahlcuje totiž náš mozek pocity úzkosti nebo paniky. Dobrá zpráva je, že pozitivní myšlení jde trénovat.

Jak si tedy můžeme pozitivní myšlení osvojit? Přinášíme několik tipů:

  1. Učte se od druhých – sledujte reakce a způsob komunikace optimistických lidí. Pozorujte je a napodobujte jejich reakce na podněty, které ve vás mohou vyvolávat negativní pocity.
  2. Vyhýbejte se zarytým pesimistům – jejich nálady a postoje vás optimismem nenabijí a snadno se jejich pesimismu podléhá. Pokud vám to situace nedovoluje, snažte se na jejich myšlenky reagovat optimisticky.
  3. Filtrujte informace, vyhledávejte ty pozitivní – obklopujte se pozitivními zprávami namísto těch negativních, těch je vždy k dispozici dostatek.
  4. Naučte se dávat STOP přicházejícím negativním myšlenkám – pokud se přistihnete, že automaticky smýšlíte negativně, dejte si pomyslnou stopku a své myšlenky zkuste formulovat pozitivně.
  5. Změňte slovník – do pozitivního slovníku výrazy jako „to nejde“, „nezvládnu to“, „stejně to nevyjde“ nepatří. Nastavení na neúspěch vede většinou k neúspěchu. Zkuste změnit slovník a přestat používat slova s „NE“.
  6. Zaobírejte svoji mysl pozitivními a konstruktivními myšlenkami, hledejte řešení a způsoby, jak dosáhnout cíle nebo se mu alespoň přiblížit.
  7. Očekávejte úspěch – i když situace nevypadá růžově, vždy hledejte alespoň dílčí úspěchy. Oceňujte se za ně. A nezapomeňte, že výsledný neúspěch neznamená, že vám nepřinesl cenné zkušenosti nebo nové znalosti, díky kterým příště uspějete.
  8. Žijte zdravě – vyvážená strava, dostatek odpočinku, pravidelná pohybová aktivita, ale také péče o sebe sama. Je nutné dát tělu vše, co potřebuje, aby bylo připraveno žít optimistický život.
  9. Každý den si dopřejte nějakou maličkost, která patří jen vám.
  10. Zapisujte každý den pozitivní věci, které se vám staly nebo kterých jste dosáhli. Hledejte, objevujte, všímejte si jich.
  11. Naučte se být vděční – v životě považujeme mnoho věcí za samozřejmé, naučte se na ně dívat jako na dary.
  12. Nebojte se pochválit – uvědomte si věci, které jste v daný den udělali a na které za sebe můžete být pyšní. Myslete na to, co se vám povedlo, ne na neúspěchy. Pochvalte se za ně. Buďte k sobě přívětiví, odhoďte zbytečnou kritiku. Buďte sami sobě dobrými přáteli, podporujte se.
  13. Žijte autenticky – myslet pozitivně neznamená předstírat, že jsme šťastní a plní optimismu i ve chvíli, kdy máme chuť brečet. Dejte svým pocitům volný průběh, nedržte je v sobě, nechte je projevit a odejít.
  14. Nedržte v sobě pocity křivdy a nenávisti.
  15. Nekritizujte druhé, všímejte si jejich předností.

Anebo se inspirujte u koček – ty se totiž starají o své blaho v přítomnosti. Myšlenkami na budoucnost a toho, jak je hodnotí okolí, se nezaobírají. Protáhněte se ráno v posteli a myslete na to, jak je to příjemné. Pak si ulovte něco dobrého v lednici, rozhlédněte se kolem sebe a teprve pak přemýšlejte, co uděláte jako další krok.

PhDr. Pavlína Hlaváčová
psycholog KC Chrudim