Podpořte nás Navigace Search Facebook

Podzimní úzkost aneb proč se můžete cítit v tomto ročním období psychicky hůř

/ Aktuality / Centrum J. J. Pestalozziho

S koncem léta a s přirozenými změnami typickými pro podzim dochází mezi lidmi každoročně k nárůstu prožitků úzkosti. Odborníci tento jev nazývají podzimní deprese; tendenci lidí trpět úzkostmi a špatnou náladou v průběhu podzimních měsíců.

Často si nemusíme uvědomovat, jak běžné je prožívat v průběhu podzimu úzkosti a nemusíme je rozpoznat. V porovnání s jinými úzkostmi totiž podzimní úzkost často postrádá očividný „spouštěč“ zvenčí, který by jí vyvolal. Je tedy důležité sledovat svou psychickou (ne)pohodu a podniknout kroky, kterými se můžete proti podzimní úzkosti obrnit.

Jak se podzimní úzkost projevuje?

Mezi nejčastější příznaky patří:

  • špatná nálada a deprese,
  • úzkost a přehnané obavy,
  • zvýšená citlivost, podrážděnost,
  • letargie, ospalost, vyčerpání,
  • ztráta zájmu o běžné aktivity.

Příčinou podzimní úzkosti je úbytek slunečního světla. To způsobuje snížení úrovně serotoninu v těle. Serotonin je zásadním hormonem, který ovlivňuje naši náladu, chuť k jídlu a spací návyky. Současně se zvyšuje úroveň hormonu melatoninu, díky kterému se můžeme cítit ospalí a deprimovaní. Dále podle odborníků roli hraje také úbytek vitamínu D (spojovaný s depresí) a fakt, že se zhoršujícím se počasím trávíme méně času venku a méně cvičíme.

Současně mohou za zhoršením psychické pohody stát změny spojené se začátkem nového školního roku, tlak z akademického nebo společenského úspěchu či stres z blížících se svátků.

Co pro sebe můžete udělat?

Bez ohledu na to, co zapříčinilo vaši psychickou nepohodu, můžete vyzkoušet několik věcí, abyste si od podzimní úzkosti ulevili.

  1. Čerpejte denní světlo – pokuste se trávit více času venku, abyste využili co nejvíce slunečního světla. Je užitečné vstávat dříve a využít ranního slunce. S ohledem na větší únavu spojenou s podzimní úzkostí je dobré upravit svůj spánkový režim a chodit spát dříve. Tak můžete překonat vyčerpanost a ospalost během dne. Vzhledem k tomu, že se dny krátí a vaše rána mohou probíhat za tmy, můžete také vyzkoušet speciální světelnou lampu. Jedná se o speciální lampu pro světelnou terapii, kterou můžete použít po dobu 30min+ denně, abyste své oči vystavili jasnému světlu.
  2. Denně cvičte – alespoň na půl hodiny. Fyzická aktivita se ukazuje být v rámci studií klíčová pro jakékoli psychické obtíže, protože zlepšuje náladu.
  3. Změňte svůj jídelníček – podzim je ideálním obdobím na dělání sezónních polévek a teplých jídel, které jsou pro tělo výživná a uzemňující.
  4. Začněte něco nového – jedná se o období nových začátků; a tak i vhodné období pro vyklízení prostoru, zbavování se starých, nepotřebných věcí, reorganizování. Dále můžete zkusit nové hobby nebo pozměnit svou vizáž.
  5. Změňte svůj pohled na události – zkuste pozměnit své negativní asociace spojené s podzimem. Kvůli špatnému počasí v podzimních měsících přirozeně často trávíme více času doma, což v nás může vyvolávat negativní emoce. Zkuste přerámovat přístup „venku je zima, a tak trčím doma“ například směrem „doma je útulno“. Můžete si pomoci změnou svého prostředí doma, jeho zútulněním, například pomocí svíček, pohodlných polštářů, teplých dek…
  6. Vyhledejte profesionální pomoc – pokud cítíte, že je toho na vás hodně nebo začínáte cítit úzkost či depresi, nebojte se neprodleně vyhledat odbornou pomoc. Nečekejte, až vám bude velmi špatně. Někteří z našich klientů se k nám dostávají po letech, kdy se sami snažili bojovat se signály, kterými jim jejich tělo a psychika dávaly najevo vlastní nepohodu. Často svůj stav popisují jako naprosté vyčerpání a pouze těžko se jim důvěřuje v možnost změny. Pokud se necítíte být v psychické pohodě, a tak úplně nerozumíte tomu proč a jak to změnit, zkuste si promluvit s odborníkem.

Jsme tu proto, abyste na to nemuseli být sami.

Bc. Jana Kosová, MSc
psychoterapeutka KC Žamberk