I Vy můžete pomoci I Vy můžete pomoci
dárcovský účet č. 4289681369/0800
Navigace Facebook

Krizová pomoc v době koronaviru – jak to vidí psycholožky KC Jihlava

/ Archiv aktualit / Centrum J. J. Pestalozziho

O své postřehy se s námi podělily psycholožky: PhDr. Daniela Haubertová, PhDr. Monika Kyršová

Krizové centrum fungovalo a stále funguje i v období mimořádných opatření. Zaznamenaly jste při práci s klienty nějaké změny?

  • Monika: Některé změny určitě byly – především v oblasti používání ochranných pomůcek a také v tom, že někteří klienti osobní konzultace zrušili. S mnohými jsme udržovali kontakt přes telefon, e-mail, a nově také Skype.
  • Daniela: Ano, to potvrzuji. Já jsem zaznamenala zejména nárůst žádostí o elektronickou komunikaci prostřednictvím emailu.

Změnila se nějak témata, s nimiž uživatelé přicházejí nebo vás kontaktují?

  • Daniela: Ano, kontaktovalo nás několik lidí telefonicky právě s tématy souvisejícími s koronavirem. Byly to ale spíše poradenské hovory, jelikož potřebovali poradit, na koho se obrátit v případě, že potřebují zajistit  nákupy, obstarat roušky či se nabídnout jako dobrovolníci.
  • Monika: A pak byly případy, které byly neodkladné a akutní, kde byla poskytnuta okamžitá psychologická pomoc tváří v tvář.

Mnoho lidí označuje toto období jako krizové – vnímáte to také tak?

  • Monika: Ano, je to jistě náročné období, zejména kvůli tomu, že lidé musí čelit velké nejistotě v mnoha oblastech jejich života.
  • Daniela: Myslím, že se objevují nově strachy, které dosud u některých vůbec nebyly nebo nebyly aktuální – např. strach o zaměstnání, strach o své blízké, nejistota plynoucí z toho, jak dlouho ještě budou muset žít s omezeními. Pro jiné to ale znamená příležitosti.
  • Monika: Vidím to stejně. Každá krize nese sebou i potenciál růstu. Dostáváme zpětnou vazbu, že se některým klientům naopak daří, a některé věci jsou pro ně více důležité – například vztahy v rodině, činnosti, kterým neměli čas se dosud věnovat.

To zní až neočekávaně pozitivně…

  • Monika: Přiznám se, že jsem očekávala významný nárůst krizových hovorů, kdy si lidé nebudou vědět rady se svými úzkostmi, a také to, že se zhorší psychický stav stávajících klientů. Proto jsem byla mile překvapena při zjištění, že řada klientů dala o sobě vědět, že se jim vede lépe. Díky zpomalení, ke kterému byli v podstatě vnějšími okolnostmi přinuceni, se jim podařilo nahlédnout, co by mohlo být dosud neodhalenou příčinou jejich problémů.
  • Daniela: Fakt, že klienti byli okolnostmi více motivováni komunikovat s námi také online, u některých vedl k tomu, že mohli navýšit četnost kontaktu, více se otevřít v bezpečí svého domova a díky tomu se za poměrně krátkou dobu posunout  v řešení svých potíží. Jako pracovníci centra jsme zvědaví, jak se budou vyvíjet životy našich stávajících klientů i klientů nových, až se život vrátí do zajetých kolejí.