Podpořte nás Navigace Search Facebook

Denní návyky pro podporu psychického zdraví a dosahování úspěchů

/ Aktuality / Centrum J. J. Pestalozziho

Věděli jste, že tajemství vašeho psychického zdraví a životního úspěchu se skrývá ve vytváření denní rutiny?

Vaše každodenní návyky tvoří základní pravidla toho, jakým způsobem chcete žít. Jedná se o set návyků, které s pravidelností každodenně následujete. Pokud každý den meditujete, budete se cítit klidnější. Pokud každý den cvičíte, budete víc fit. Pokud se každý den učíte, budete chytřejší.

Návyky utváří, kým jste. Z toho důvodu je zásadní budovat si rutinu, která je v souladu s vaším vysněným Já a životem. V následujícím seznamu můžete pro inspiraci nalézt několik tipů – návyků, které je užitečné do svého každodenního života začlenit.

Zpočátku se možná můžete cítit nekomfortně, pravidelností se však tyto návyky stanou automatické, nebudete jim tak muset věnovat zvýšenou pozornost, kterou následně můžete přesměrovat k dosahování Vašich vysněných cílů nebo účinné relaxaci.

  1. Pravidelná ranní a noční rutina
    Lidské tělo a jeho rytmy vycházejí ze stejných zákonitostí, jakými se řídí příroda okolo nás. V noci se regeneruje, aby ve dne měla sílu růst. Totéž potřebuje lidské tělo a čím pravidelnější režim bude mít, tím více bude efektivní a plné sil při dosahování našich životních cílů.
  2. Rutinní cvičení
    Pravidelný pohyb udržuje psychické i mentální zdraví v rovnováze. Pohybem tělo vyplavuje hormony štěstí – endorfiny. Nemusíte se rovnou vrhat do náročných aktivit, stačí pravidelné procházky na čerstvém vzduchu, jízdu na kole nebo například praktikování jógy.
  3. Zdravá strava
    Tak jako tělo potřebuje pro správné fungování pohyb, je nutné tělo i mysl zásobit dobrou a vyváženou stravou. Strava by měla obsahoval čerstvé potraviny, hodně ovoce a zeleniny. Naopak je dobré vyvarovat se rychlým cukrům a tučným jídlům.
  4. Vytvoření seznamu úkolů na daný den
    Seznam úkolů, které bychom v daný den měli zvládnout, je dobrým pomocníkem pro prioritizaci úkolů a vlastní rozložení sil na tyto úkoly. Po splnění daného úkol si navíc můžeme dopřát dobrý pocit jeho odškrtnutím ze seznamu.
  5. Vyčlenění času na reflexi věcí, za které jste ve svém životě vděční
    Reflektovat to, co se nám povedlo, nebo za co jsme v životě vděční např. formou vizualizace nebo sepsání 3 myšlenek do deníku.
  6. Vizualizace své budoucnosti
    Vizualizace naší budoucnosti, tedy toho, kde bychom za pár měsíců či let chtěli být, je skvělým prostředkem, jak si určit směr vaší energie a kroky, které bychom měli podniknout, abychom své sny proměnili v realitu.
  7. Vykročení ze své komfortní zóny
    Každý den udělat jednu věc, ze které máte obavu nebo strach posouvá naše hranice a naše obzory dále. Nemusí jít rovnou o skok padákem, může se jednat o splnění nepříjemného úkolu, nebo vyzkoušení nového sportu či cviku.
  8. Meditace pro zlepšení schopnosti ovládat svou mysli
    Samotná meditace nebo meditace spojená například s praktikováním jógy má na mysl uklidňující účinky, pomáhá nám srovnat si naše priority a cíle.

Bc. Jana Kosová, MSc
psychoterapeutka KC Žamberk