I Vy můžete pomoci I Vy můžete pomoci
dárcovský účet č. 4289681369/0800
Navigace Instagram Facebook

Emoce ve výchově: Proč jsou klíčem k harmonickému vztahu s dětmi

/ Aktuality

Výchova dětí není jen o pravidlech, pokynech a hranicích. Je především o vztahu a ten se utváří skrze emoce. Emoce jsou přirozenou součástí lidského prožívání a mají ve výchově zcela zásadní roli. Jak naše vlastní emoce, tak emoce dětí ovlivňují, jak spolu komunikujeme, jak řešíme konflikty a jak děti vnímají samy sebe i svět kolem.

Dlouhodobé výzkumy v oblasti vývojové psychologie a neurovědy (např. Daniel J. Siegel, Mary Ainsworth, John Bowlby) ukazují, že emoční bezpečí je jedním z nejdůležitějších faktorů zdravého vývoje dítěte. A právě rodiče nebo pečující osoby vytvářejí toto bezpečné prostředí – skrze empatii, přijetí a emoční dostupnost.

Emoce rodiče: Sebepoznání jako první krok

Rodiče často čelí silným emocím – od radosti a hrdosti přes bezmoc až po vztek a frustraci. Uvědomění si vlastních emocí a práce s nimi je základem vědomého rodičovství. Dítě totiž nevychováváme jen tím, co říkáme, ale především tím, kým jsme a jak se chováme v emočně vypjatých situacích. Děti nás nevědomě zrcadlí. Když rodič zvládne zachovat klid i v náročných momentech, dává dítěti důležitý vzor, jak se vyrovnávat s vlastními emocemi a jak reagovat na emoce druhých.

Každý rodič zná situace, kdy se ho zmocní vztek, únava nebo frustrace. Třeba když dítě opakovaně ignoruje prosby, nechce se obléct nebo se záchvatem vzteku válí na zemi uprostřed obchodu.

Příklad z praxe:

Rodič po náročném dni zakřičí na dítě, že „už toho má dost“, a pak se cítí provinile. V takových chvílích je klíčové nevnímat selhání jako konec, ale jako výzvu k růstu. Uvědomění si vlastní emoce („jsem teď opravdu vyčerpaný“) pomáhá získat odstup a nereagovat impulzivně. Děti se totiž neučí tím, co říkáme, ale především tím, jak se v emocích chováme.

Výzkumy ukazují, že rodiče, kteří umí pojmenovávat a regulovat své vlastní emoce, mají děti s vyšší emoční inteligencí.

Emoce dítěte: Potřeba být viděn a pochopen

Děti se rodí s plným spektrem emocí, ale neumí je ještě správně pojmenovat ani regulovat. Pláč, vztek, strach nebo vzdor nejsou projevy zlobení, ale signály, že dítě něco prožívá a potřebuje naši pomoc. Namísto potlačování nebo trestání emocí je důležité je uznat a doprovodit. Věty jako „Vidím, že tě to mrzí“, „chápu, že jsi naštvaný“ nebo „to tě asi hodně rozčílilo“ pomáhají dítěti naučit se své emoce chápat a regulovat.

Příklad z praxe:

Tříleté dítě dostane v obchodě záchvat vzteku, protože nedostane čokoládu. Místo křiku a hrozeb může rodič dřepnout k dítěti a říct: „Ty bys ji moc chtěl, viď? A je těžké slyšet NE. Jsem tady s tebou.“ Tím dítě necítí odsouzení, ale přijetí. To neznamená, že mu čokoládu koupíme, ale že v jeho emocích nezůstane samo.

Empatie jako základ důvěry

Empatická reakce na emoční výbuchy dítěte neznamená, že s nimi souhlasíme nebo že mu vše dovolíme. Znamená to, že vnímáme jeho prožívání a bereme ho vážně. Díky tomu se dítě cítí bezpečně a má větší důvěru nejen v rodiče, ale i v sebe. Empatie neoslabuje autoritu rodiče, naopak ji posiluje. Dítě, které se cítí pochopené, je ochotnější spolupracovat, protože ví, že jeho hlas má váhu.

Příklad z praxe:

Dítě přijde domů s pláčem, že mu kamarádi ve škole řekli, že ho nechtějí ve fotbale. Místo „nevšímej si toho“ nebo „to je blbost“ můžeme říct: „To muselo hodně bolet. Chápu, že se cítíš odstrčený.“

Dítě v tu chvíli nepotřebuje řešení. Potřebuje pocit, že jeho bolest je pochopena a že na ni nemusí být samo.

Výchova bez studu a strachu

Mnozí rodiče vyrůstali v prostředí, kde byly emoce považovány za slabost nebo dokonce něco nevhodného. Výchova, která potlačuje nebo trestá prožívání emocí, ale může vést k potížím s duševním zdravím, nízkému sebevědomí nebo problémům v mezilidských vztazích. Výchova, která naopak respektuje emoce, učí dítě nejen zvládat obtížné situace, ale také rozvíjet empatii, schopnost naslouchat a zdravé sebevědomí.

Emoční bezpečí jako prevence problémového chování

Mnohá problematická chování dětí (např. agresivita, vzdor, lež, pasivita) mají kořeny v nenaplněných emočních potřebách, například v touze po přijetí, pozornosti, respektu. Výzkumy ukazují, že děti vychovávané s emoční podporou a validací mají méně sklony k rizikovému chování, vyšší sebevědomí a lepší sociální dovednosti.

Výchova bez emocí není možná a není ani žádoucí. Emoce jsou kompasem, který ukazuje, co je pro nás důležité. Naučit se s nimi zacházet je jednou z nejcennějších dovedností, které můžeme dětem předat.

Není potřeba být dokonalý rodič. Stačí být dostatečně vnímavý rodič, který se nebojí přiznat chybu, umí říct „promiň“ a je ochotný růst společně se svým dítětem.

 

PhDr. Pavlína Hlaváčová
psycholožka KC Chrudim