I do krizového centra přichází rodiče s dětmi, u kterých se na jejich chování projevuje nadměrné používání informačních technologií.
Velmi často se takto ohrožené děti potažmo jejich rodiče potýkají s výchovnými problémy. Rodiče u dětí mohou pozorovat zanedbávání školních povinností. Dítě hraje hry daleko za půlnoc, nepřipravuje se do školy, v hodinách pak i usíná, rezignuje na původní koníčky. U dětí se také mohou projevovat abstinenční příznaky v podobě nervozity, podrážděnosti a agresivity a nezvladatelná potřeba internet používat. Bývají tam marné pokusy o omezení častého používání internetu. Děti mohou mít i fyzické potíže v podobě bolestí očí či problémů s páteří.
Informační technologie a aktivity s nimi spojené jsou pro děti lehce dostupné a atraktivní, pomáhají jim zahnat nudu, odreagovat se, zažít vzrušení nebo odehnat smutek. Když pak mají problémy s vrstevníky nebo selhává rodičovská výchova, je pro ně jednoduché kompenzovat si nepříjemné stavy něčím, co jim přináší iluzi spokojenosti nebo i štěstí.
Některé děti jsou vznikem technologické závislosti více ohroženy proto, že vyhledávají v životě více vzruchů nebo trpí hyperaktivitou. Náchylnější k závislosti jsou také děti s psychickými potížemi (např. sklon k depresím, sociální fobie, poruchy osobnosti apod.)
Nebezpečná hranice komunikace a zábavy na internetu pro dospělé se uvádí 36-40 hodin týdně, to je 5-6 hodin denně. Bohužel dítě samo není schopno si závislostní chování uvědomit, je tedy na jeho okolí – rodičích, aby měli přehled především o tom, kolik času tímto způsobem tráví a dokázali rozpoznat rizikové chování.
V současné době děti přicházejí do styku s informačními technologiemi již při vstupu na základní školu, někdy dříve. V tomto věku je klíčové, aby rodiče nastavili dětem, jak zacházet s těmito technologiemi, tedy jasná pravidla a hranice a také je ochránili prostřednictvím aplikace pro rodičovskou kontrolu. Je však také důležité, jakým jsou pro ně vzorem.
Analýzu aplikací pro rodičovskou kontrolu najdete např. zde:
Nejlepší aplikace pro rodičovskou kontrolu 2024 (vpnmentor.com)
Jak mohou rodiče předcházet problémům?
- Sledovat, kolik času dítě tráví na mobilu nebo u počítače. Mluvit s ním o tom, co je na informačních technologiích dobrého a co ne, jaký obsah si vybírat, proč je důležité omezovat jejich používání.
- Určit hranici, jak dlouho se děti věnují zábavě před obrazovkou PC nebo displejem telefonu, tabletu.
- Snažit se některé aktivity dělat společně, např. hrát PC hry nebo surfovat na internetu.
- Zajistit dítěti dostatek dalších zajímavých volnočasových aktivit, ať volně s rodiči nebo organizovanými.
- Věnovat dítěti dostatečnou pozornost a zajímat se o jeho prožívání. Budovat důvěru – povídat si s ním, provádět společné aktivity, sdělit mu, že se může na vás jako rodiče obrátit s čímkoliv a kdykoliv.
Jestliže máte pocit, že vaše dítě vykazuje závislostí chování, nebojte se vyhledat co nejdříve odbornou pomoc.
Mgr. Sabina Hortlíková
vedoucí KC Žamberk
Zdroj: https://sancedetem.cz/