I Vy můžete pomoci I Vy můžete pomoci
dárcovský účet č. 4289681369/0800
Navigace Instagram Facebook

Rozvoj socio-emočního učení na základě metodiky RRRR

/ Aktuality

Ve své práci s dětmi se často setkávám s potřebou podpořit dozrávání emočního chování. Ve školách se tématu emocí dotýkají okrajově a změnu přináší revize školních vzdělávacích programů 2030+, která se socio-emočním učením počítá i jako s nástrojem zlepšení školních akademických výsledků dětí. Zahraniční výzkumy ukazují na zlepšení o 11 percentilů. Patří sem i vztahové dovednosti, tedy dovednost podporovat vztahy a komunikovat v nich respektujícím způsobem. Souvisí i se snížením fyzické agrese.

Seberegulační techniky dětem pomáhají lépe se soustředit, zvládat stres, řešit konflikty, a to jak ve škole, tak v běžném životě. Snižuje také impulzivitu a celkově předchází náročnému chování. 

Projekt RRRR (Respekt, Rozmanitost, Rovnost, Resilience) přináší sadu osmi praktických příruček socio-emočního učení, které byly vyvinuty v Austrálii a následně našimi experty adaptovány pro české prostředí. Jsou nabízeny jako nástroj pro rozvoj emocionální gramotnosti od prvních tříd základních škol až po střední školy, ale mohou je využívat i rodiče a všichni, kdo pracují s dětmi. Tato moderní metodika otevírá klíčová témata, jako jsou:

  • silné stránky osobnosti,
  • zvládání stresu a náročných situací,
  • vyhledání pomoci,
  • gender a poznávání vlastní identity.

Metodiky a další materiály je  možné si zdarma stáhnout na stránkách SO-FA: https://www.societyforall.cz/rrrr.

K metodikám patří karty (Ú)klid v hlavě, které podporují seberegulaci a učí děti vnímat vlastní tělo a emoce. Obsahují 27 aktivit zaměřených na zklidnění nebo aktivizaci. Zahrnují pohybová, dechová a relaxační cvičení s použitím imaginace. Děti je mohou využívat v reakci na svůj stav a předcházet tak konfliktním situacím. Karty byly inspirovány metodickými materiály Centra prevence násilí, traumatického stresu a sebevražd RTVS.

Na stránkách SO-FA najdete i infografiky, plakáty zaměřené na téma rozvoje socio-emočního učení. Je možné je využívat v komunikaci s dětmi o náročných situacích a vyhledání odborné pomoci nebo zvládání vzteku. Pro děti na středních školách přináší tipy, jak na stres před maturitou nebo jak se bránit prokrastinaci.

PhDr. Michaela Pachelová, Ph.D.
etopedka KC Žamberk