I Vy můžete pomoci I Vy můžete pomoci
dárcovský účet č. 4289681369/0800
Navigace Instagram Facebook

Dítě když se ve škole bojí, tak se nic nenaučí

/ Aktuality

… aneb síla pozitivní podpory a komunikace s dítětem

Moderní neuro-vědecké výzkumy ukazují, že přiměřený stres, který si dítě samo může regulovat, vede k otužování a k získávání odolnosti. Naopak strach, který se dětem vymyká kontrole a je dlouhodobý, je vede ke zranitelnosti. Tedy k zcitlivění nervového systému na neočekávané vnější podněty.

Ve škole se pak stává, že žák reaguje neadekvátně. To učitele vyvede z míry a začne zvedat hlas. Tím se ale spouští nová neadekvátní reakce dítěte a problém se stupňuje. Studenti učitelství se proto na mnohých českých univerzitách od roku 2023 vzdělávají, jak ve třídě zajistit bezpečné a přívětivé prostředí pro učení, jak komunikovat s žáky pozitivně a jak tím podpořit žádoucí chování. To vše nyní nově patří do jejich požadovaných kompetencí dobrého učitele. Nahlížejí například na výhody ohlášených testů jako přijatelné formy předvídatelného stresu, která buduje odolnost. Naopak přepadové testy vedou v budoucnosti k podprahovému strachu, že něco takového přijde. Zvýšená hladina stresových hormonů odpojí mozkovou kůru a člověk se pak těžko soustředí na učení.

Je také již  osvědčené a výzkumně ověřené, že oceňováním dobrého chování je možné celkově zlepšit chování dítěte. Obecně výzkumy ukazují, že učitelům není těžké pochválit žáka za to, že třeba něco dobře vypočítal. Dobré chování ale většinou učitelé pokládají za samozřejmost a nenapadne je pochválit žáka za to, že spolupracuje se spolužákem, nebo nevykřikuje.

Právě tyto dovednosti je nutno se postupně naučit, tak jako třeba vyjmenovaná slova. Děti musí jasně chápat, co po nich chceme a jaké chování očekáváme, ale i proč to po nich chceme. Pak jim to bude dávat smysl a nebudou mít problém pravidla respektovat. Takové komunikaci s dítětem říkáme pozitivní komunikace.

Například komunikujeme s rozrušeným dítětem a hledáme zdroj jeho neklidu a necháme mu prostor, aby řeklo, co teď prožívá. Potřebujeme vyřešit, proč se necítí dobře. Namísto „Jak se to chováš?“  se tedy ptáme: „Co se ti stalo?“ Dáváme tak dítěti podporu, že jsme mu nablízku a i to mu pomůže se zklidnit.

Učitelé mohou plánovitě nacvičovat empatickou komunikaci ve třídě a podpořit tak atmosféru vzájemného respektu. Na plakátu od organizace Society for all je naznačeno,  jak slova mohou pozitivně ovlivnit mezilidské vztahy. Další materiály a kurzy je možné získat na stránkách https://www.societyforall.cz/.

PhDr. Michaela Pachelová, Ph.D.
etopedka KC Žamberk